پایگاه سرزمین آبیپرواضح است،در غالب کشورهای در حال توسعۀ دنیا، باور حاکم در میان متخصصین و مسئولان شهرداری ها و باور عموم رانندگان این است که با تسهیلِ تردد خودرو می توان به ترافیکِ روان در سطح شهر دست یافت.
یعنی با تعریض خیابان های کم عرض، احداث بزرگراه های چند بانده و ساخت پارکینگ های بیشتر، تردد موتوری در شهر روان تر و لذا از مسایل مرتبط با خودرو از جمله تراکم ترافیک، آلودگی هوا و اتلاف وقت کاسته می شود. اما همان طور که در کلان شهرهای کشور خودمان شاهدیم، این باور نادرست و سیاست های متکی بر آن شهروندان را در انتخاب گزینه حمل و نقلِ درون شهری محدود کرده و ایشان را هر چه بیشتر به سوی خریداری و استفاده از خودرو برای جمیع نیازهای رفت و آمد در شهر تشویق کرده است. مطالعات ترافیک موتوری نیز تحقیقا نشان داده است که با افزودن بر تسهیلات خودرو در یک شهر، بر تعداد رانندگان آن افزوده می شود.
دراین خصوص تیترپیش رو بایستی به این نکته اشاره نمودکه،مطالعات 40 سال اخیر به روشنی نشان داده اند که بزرگراه ها و دیگر معابر عریض که رانندگی با سرعت های بالاتر را در شهر ممکن می سازند، بناهایی ناکارآمد و زیانبار اند. ناکارآمد بودن این بناها به این صورت معلوم شده است که برخلاف انتظار متخصصین و عامه مردم، با افتتاح هر یک از این بناها بر تعداد و طول سفرهای درون شهری و نیز به تعداد اتومبیل های جدید افزوده می شود. یعنی پس از مدت نسبتا کوتاهی، روانیِ ترافیک در روزهای نخستین افتتاحِ سازه، با ازدحام بیشتر خودروها جایگزین می شود. همچنین روشن شده است که این معابرِ عریض زیانبارند چون اراضی بسیار وسیعی از شهر را به خود اختصاص می دهند. در صورتی که همین اراضی می تواند مورد استفاده کاربری های دیگر از جمله ارائه انواع خدمات شهری در نزدیکی هر محله شود به صورتی که شهروندان مجبور به رفتن به مقاصد دوردست توسط خودرو برای تامین نیازمندی های شخصی و خدمات اداری نباشند.
پرواضح است در چند دهه اخیر در کلان شهرها طرح های عمرانی بسیاری برای روان تر شدن تردد خودرو اجرا شده است. از این جمله می توان به طرح های بزرگراه سازی، تونل سازی، احداث تقاطع های غیر همسطح، و انتقال مراکز ترافیک زا مثل پمپ بنزین ها به محله ها اشاره کرد. اما به اعتراف کارشناسان مدیریت ترافیک وضعیت ترافیک خودروها و کیفیت هوا در تهران و دیگر کلان شهرهای ایران هر ساله روبه وخامت دارد
دراین خصوص پایگاه سرزمین آبی در این یاداشت قصد دارد به معظی به نام آلودگی اطلاعاتی در راه رسیدن به کاهش آلودگی هوا بپردازد .درادامه باما همراه باشد
دراین خصوص بایستی اذعان نمود،در غالب کشورهای در حال توسعۀ دنیا، باور حاکم در میان متخصصین و مسئولان شهرداری ها و باور عموم رانندگان این است که با تسهیلِ تردد خودرو می توان به ترافیکِ روان در سطح شهر دست یافت. یعنی با تعریض خیابان های کم عرض، احداث بزرگراه های چند بانده و ساخت پارکینگ های بیشتر، تردد موتوری در شهر روان تر و لذا از مسایل مرتبط با خودرو از جمله تراکم ترافیک، آلودگی هوا و اتلاف وقت کاسته می شود.
پایگاه سرزمین آبی:پرواضح است،آب در چند دهۀ اخیر از مهم ترین موضوعات مرتبط با توسعه بوده و بی شک به لحاظ تداوم خشکسالی و دیگر مسایل مرتبط با تغییرات آب و هوایی، در آینده نیز در صدر اولویت های برنامه ریزی در کشورهای جهان قرار خواهد داشت. در اصلاح الگوی مصرف آب، همانند بهینه سازی در مصرف انرژی، استفادۀ درست و عاقبت اندیشانه از آب در منازل، ادارات، تاسیسات تفریحی مانند پارک ها و دیگر مصرف کنندگان خرد و کلان در سطح شهر، از اهمیت بالایی برخوردار است.
بدین منظور پایگاه سرزمین آبی،برحسب وظیفه اطلاع رسانی و آگاهی در خصوص مسائل زیست محیطی در این یاداشت قصد دارد" راهکارهای ساده جهت الگوی مصرف آب"را برای شما همراهان خود معرفی نماید در ادامه با ما همراه باشید.
به جرات می توان گفت که اتخاذ روش های مرتبط با مصرفِ بهینه آب توسط مصرف کنندگان، کم هزینه ترین و زودبازده ترین راه های کاستن از نیاز به آب در شرایط خشکسالی فعلی است.
پایگاه سرزمین آبی:آب ... آیا تابه حال به این اندیشیده ایم که اگر آب نباشد دنیا رو به زوال است؟ آیا تا به حال به این اندیشیده ایم که اگر آب نباشد چه فاجعه ای رخ خواهد داد؟ آیا تابه حال به این اندیشیده ایم که اگر آب نباشد چرخه ی زندگی نمی چرخد؟ یا که بهتر بگویم دیگر کسی نیست که حیات انسانی جریان داشته باشد.
دیگر هیچ موجود زنده ای وجود نخواهد داشت. آیا تا به حال به فکر درست مصرف کردن و صرفه جویی بوده ایم؟ به راستی به عمق درک معنی آب مایه ی حیات است پی برده ایم؟ مگر نه اینکه آب نعمت ارزشمندی است و در حفظ و صرفه جویی آن همه سهیم هستیم. پس چرا همه سر در گریبان خود فرو برده ایم نسبت به این نعمت الهی بی اعتنا هستیم و هرقدر که دلمان می خواهد مصرف می کنیم و اسراف. به فکر نسل های آینده و حیات فرزندان آینده ی خود نیستیم. مگر نه اینکه آنها نیزحق دارند از این نعمت الهی استفاده کنند و حیاتشان وابسته به این نعمت الهی است. مگر نه اینکه در قرآن آمده است بخورید بیاشامید ولی اسراف نکنید. پس چرا با اسراف این حق را از نسل های آینده گرفته ایم؟
پرواضح است،با گسترش غیر قابل اجتنابپذیر شهرها در جهان کنونی و توسعه بی حدو اندازه جوامع بشری و افزایش ماشین آلات در درون این گوناگونی ازجمله ترافیک و به طبع آن آلودگی هوادست و پنجه نرم می کنند جوامع،شهروندان با مشکلات
حال پایگاه سرزمین آبی در این یاداشت نقدی بر فرهنگ سازی ترافیکی زده که در ادامه می خوانیم.
پایگاه سرزمین آبیمعتقداست که فرهنگ سازی ترافیکی بدون توسعه حمل و نقل شهری بی معناست
چرا که توسعه ناوگان حمل و نقل شهری ارتباط مستقیمی در رفتار و اخلاق شهروندان دارد، که حمل و نقل شهری توسعه نداشته باشد شهروندان ناچار می شوند از خودرو شخصی استفاده کنند که این مهم منجر به ترافیک و آلودگی هوا می شود.
باید حمل و نقل عمومی در شهر حاکمیت داشته باشدو این مهم دغدغه مدیریت شهری است چرا که بسیاری از مشکلات فعلی شهر تهران با گسترش و توسعه حمل و نقل عمومی از جمله مترو و اتوبوس برطرف می شود.
پایگاه سرزمین آبی:باروری ابرها به دو صورت انجام میشود و علیرغم اینکه در دولت قبلی کارشکنیهایی صورت گرفت اما در حال حاضر فرایند باروری ابرها هیچ مشکلی ندارد.
به واسطه نتیجه برخی بررسی ها، باران های مصنوعی سرطان زا هستند و به توصیه وزارت نیرو این طرح مسکوت شده است.
محمدمهدی جوادیان زاده، مدیر مرکز تحقیقات و مطالعات باروری ابرها با بیان اینکه باروری ابرها به دو روش صورت می گیرد، یکی از روش های تولید باران، روش کلاسیک است که در تمام کشورهای دنیا مورد تائید قرار گرفته است.
روش کلاسیک تولید باران تحت نظر وزارت نیرو انجام می شود و فرآیند تولید به این صورت است که همان فرآیند طبیعی بارش را از طریق روش هایی تشدید می کند.
این روش را سازمان جهانی هواشناسی و مراکز علمی سراسر دنیا تایید کرده اندو سازمان جهانی هواشناسی که 72 کشور عضو آن هستند در بیانیه 2007 خود اثرات مثبت و اثربخش تولید باران مصنوعی به روش کلاسیک را مورد تایید قرار داده است.
باران مصنوعی به روش های دیگری نیز صورت می گیرد، یکی دیگر از این روش ها یونیزاسیون است که در همان بیانیه 2007 سازمان جهانی هواشناسی مورد نقد قرار گرفته است.
پایگاه سرزمین آبی:با نگاهی اجمالی به توسعه و رشد فزاینده شهرها در دهه های اخیر میتوان گفت اولین کاربری که نقش موثری بر تکوین و ساخت شهر دارد، سیستم حمل و نقل درون شهری میباشد حال هر اندازه شهرها بزرگتر میشوند و به کلانشهر، مادر شهر و مترو پلیس تبدیل می شوند، پیچیدگی آنها نیز مضاعف گردیده و شکل و فرم شبکه راهها در درون شهرها دچار تغییر و دگرگونی می شود.
در سالهای اخیر با توجه به چالشهای ترافیکی رو به گسترش قرن حاضر همه روز شاهد روانسازی شبکه حمل و نقل در درون شهرها هستیم که بطور مثال می توان به تقاطع های غیر هم سطح ، طراحی و اجرا شده در شبکه معابر شهری در سطح کلان شهرها ایجاد خطوط ویژه اتوبوسرانی، و مسیرهای ویژه تاکسی و دوچرخه سواری که در سالهای قبل ایجاد گردیدهاشاره نمود.
دراین خصوص کانون پایگاه سرزمین آبی در این یاداشت به وضعیت فرهنگ استفاده از دوچرخه در ایران پرداخته است که در ادامه می خوانیم.
پایگاه سرزمین آبی:همانگونه که درجریان هستید،تولید زباله یک پدیده اجتناب ناپذیر در زندگی روزمره است .
برخی کشورها مانند ژاپن وقتی یک باطری قلمی را به فروش می رسانند آن را ثبت می کنند تا بعد از استفاده بازیافت شود زیرا یک عدد باطری یک متر مکعب خاک را از بین می برد.
این در حالی است که در کشور ما زباله های خطرناک مانند زباله های بیمارستانی و الکترونیکی بدون مدیریت در طبیعت رها می شوند.
در چند سال گذشته به علت تولید نادرست بنزین، میزان بنزن موجود در این سوخت بیش از حد استاندار بود که به طور مستقیم وارد ریه های مردم می شد که بعد از چند سال در قالب بیماری های متعدد از جمله سرطان بروز خواهد کرد.
پایگاه سرزمین آبی:برهمگان مشخص و مبهن است،مشکلات زیستمحیطی همه جامعه را تحتتاثیر قرار میدهد و لزوم چاره اندیشی برای آن وظیفه تمام آحاد جامعه است.
از این رو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز وارد میدان شده تا شاید راهی برای حل این معضلات بیندیشد.
بررسی و تدوین سیاستهای کلی محیطزیست، در جلسه دیروز مجمع تشخیص مصلحت نظام که به ریاست آیتا... هاشمی رفسنجانی تشکیل شد
در این جلسه که علاوه بر اکثریت اعضا، وزیر نیرو، معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان حفاظت محیطزیست، معاون وزیر راه و شهرسازی، رئیس پژوهشکده ملی اقیانوسشناسی و علوم جوّی، رئیس کمیته محیطزیست شورای عالی امنیت ملی، عضو هیأت علمی و رئیس دانشکده محیطزیست دانشگاه تهران و جمعی دیگر از کارشناسان مربوطه نیز حضور داشتند پس از بحث و بررسیهای مبسوط، موارد ذیل به عنوان سیاستهای کلی محیط زیست به تصویب رسید:
پایگاه سرزمین آبی:پرواضح است،خداوند، آفرینش انسان را به گونه ای قرار داده که برای زیستن، به تمامی آفریده های او نیاز دارد. از جمله این آفریده ها، هوای پاک و نیاز انسان به آن است تا بدین وسیله به حیات خود ادامه دهد.
اما این انسان چندان امانت دار خوبی برای نعمت خدادای خود نبوده است و هوا این نعمت الهی را به بدترین شکل ممکن استفاده و ازآن بهره می برد.
درتکمیل مقدمه عنوان شده بایستی اذعان نمود،هنگامی که چندی از شهر و دغدغه های آن دور می شویم و قدم در طبیعت پاک و باصفای روستا می نهیم، دلمان می خواهد همه سلول های بدنمان سلول های تنفسی شوند تا از هوای پاک روستا بهره ببریم. درختان بلندی که شاخه هایشان را به دنبال وزش آرام نسیم به این سو و آن سو می فرستند، آسمان آبی، صدای خوش جویبارها و رقص گندمزارها در باد، همه نشان از وجود خدایی دارند که تمامی آفرینش را مسخر انسان کرده است. او هوای پاک را آفرید تا انسان و دیگر موجودات از آن بهره برند و شکرش را به جای آورند. اما آیا از خود پرسیده ایم اگر آفرینش این همه دقیق نبود و هوای پاک برای تنفس موجودات آفریده نمی شد، چه پیش می آمد؟ پس چرا با دستان خود هوای پاک را آلوده کنیم و از نعمت خداوند استفاده بهینه نکنیم.
پایگاه سرزمین آبی: همانگونه که شما خواننده فهیم آگاه هستید،هوا لازمه حیات است و نیاز به آن بیش از آب و غذاست. در اهمیت هوا همین بس که آدمی می تواند بدون غذا چند روز یا چند هفته زندگی کند، ولی بدون هوا چند دقیقه بیشتر نمی توان زنده بود. استفاده از هوای پاک و سالم، از جمله حقوق طبیعی انسان هاست.
حال آنکه وقتی از شهر و دغدغه های آن دور می شویم و قدم در طبیعت پاک و باصفای روستا می نهیم، دلمان می خواهد همه سلول های بدنمان سلول های تنفسی شوند تا از هوای پاک روستا بهره ببریم.
درختان بلندی که شاخه هایشان را به دنبال وزش آرام نسیم به این سو و آن سو می فرستند، آسمان آبی، صدای خوش جویبارها و رقص گندمزارها در باد، همه نشان از وجود خدایی دارند که تمامی آفرینش را مسخر انسان کرده است. او هوای پاک را آفرید تا انسان و دیگر موجودات از آن بهره برند و شکرش را به جای آورند. اما آیا از خود پرسیده ایم اگر آفرینش این همه دقیق نبود و هوای پاک برای تنفس موجودات آفریده نمی شد، چه پیش می آمد؟ پس چرا با دستان خود هوای پاک را آلوده کنیم و از نعمت خداوند استفاده بهینه نکنیم.
پایگاه سرزمین آبی:آنگونه که شما خواننده گرامی درجریان هستید،جهان امروز دارای شرایطی است که نیازمند توجه هرچه بیشتر به محیط زیست می باشد. توسعه صنعت، گسترش بیش از پیش مواد آلاینده، افزایش جمعیت بشری، ایجاد صنایع جدید و به تبع آن تولید مواد زائد نوظهور، رشد تفکر سرمایه داری، کمبود و گرانی زمین، همه و همه باعث شده تا دامنه آلودگی های زیست محیطی گستره وسیعی از یخ های قطبی تالایه های جوی را دربرگیرد.
حال آنکه،مواد آلوده کننده هوا ممکن است منشأ طبیعی داشته باشد، مثل دود حاصل از آتشفشان ها یا آتش سوزی های جنگل ها و علفزارها، ولی بیشتر مواد آلوده کننده خطرناک، از فعالیت های انسان سرچشمه می گیرد. آلودگی هوا حد و مرزی نمی شناسد و همراه باد به سراسر دنیا کشیده شده، باعث ریزش باران های اسیدی می شود و باران های اسیدی نیز جنگل ها را نابود می کند. ضایعاتی که در جوّ زمین و بر اثر انباشته شدن گازهای حاصل از جنگ های شیمیایی، دودکش کارخانه ها و به ویژه خودروها به وجود می آید، جبران ناپذیر است.
پایگاه سرزمین آبی:همانگونه که شما خواننده فهیم درجریان هستید،طبیعت همه چیز خود را با نظم خاصی به وجود آورده است و بدون دخالت انسان، این نظم و ثبات پایدار خواهد ماند.
اما انسان با دخالت خود، این ثبات و خود تنظیمی را به هم می زند. طبیعت خود به خود تا حدی می تواند آلودگی هوا را تصفیه کند، ولی اگر آلودگی به حدی رسید که قادر به هضم یا بازیابی آن نشود، مشکل زا می شود.در حال حاضر، انسان با دخالت های خود در نظم طبیعت، قدرت رفع آلودگی را از آن گرفته است؛ به طوری که نمی تواند در مقابل این همه آلودگی هایی که در خاک، آب و هوا پیش می آید، مقاومت کند و روز به روز منابع بیشتری آلوده می شود یا از بین می رود.
درتکمیل مقدمه عنوان شده پایگاه سرزمین آبی خاطرنشان می نماید،بشر از آغاز زندگی تاریخی خویش، به منظور برآوردن نیازهای اولیه و اساسی خود، به بهره برداری از منابع موجود دست زده است. این روند پیوسته تا امروز مراحل مختلفی را پشت سر نهاده است. تحولات سریعی که علم و صنعت جدید در طی صد سال اخیر ایجاد کرده، حفره ای که در لایه محافظ زمین در قطب جنوب ایجاد شده، و کاربرد گازهای شیمیایی و باکتری های مرگ آور، باعث نامساعد شدن هوای محیط زیست برای همه موجودات روی زمین شده است.
دو سال از انتخاب روحانی بهعنوان رئیسجمهور میگذرد و به نظر میرسد که لازم است به عملکرد روحانی در خصوص دغدغه این روزهای دولت،ملت که همان کاهش آلودگی هوا است پرداخته شود.
خداوند، آفرینش انسان را به گونه ای قرار داده که برای زیستن، به تمامی آفریده های او نیاز دارد. از جمله این آفریده ها، هوای پاک و نیاز انسان به آن است تا بدین وسیله به حیات خود ادامه دهد.
اما امروزه با پیشرفت صنعت، هوای بعضی مناطق به قدری آلوده شده که آسمان آبی، به آسمان قهوه ای تبدیل گردیده است. هوای آلوده نه تنها برای انسان ها و حیوانات، بلکه برای درختان و گیاهان هم زیان آور است و حتی در برخی موارد، به محصولات کشاورزی که غذای ما را تشکیل می دهند نیز آسیب می رساند.
دراین یاداشت پایگاه سرزمین آبیقصد دارد با نگاهی اجمالی به عوارض آلودگی هوا،به معرفی بیماریهای ناشی از این آلودگی زیست محیطی برانسان بپردازد.
پایگاه سرزمین آبی:برهمگان مشخص و مبرهن است،هوا، لازمه حیات است و نیاز به آن بیش از آب و غذاست. در اهمیت هوا همین بس که آدمی می تواند بدون غذا چند روز یا چند هفته زندگی کند، ولی بدون هوا چند دقیقه بیشتر نمی توان زنده بود. استفاده از هوای پاک و سالم، از جمله حقوق طبیعی انسان هاست. امام علی علیه السلام می فرماید: «خداوند پاک حقوق مردم را بر حقوق خود مقدم داشت. پس هر که حقوق بندگان خدا را رعایت کند، حقوق خدا را رعایت کرده است». آلوده نکردن هوا، یعنی رعایت این حق از حقوق طبیعی مردم که رضایت خدا و رعایت حقوق او را در پی دارد.
همان گونه که دوست داریم در هوای پاک و عاری از هرگونه آلودگی نفس بکشیم، باید برای دیگران نیز همین را بپسندیم و از آلوده کردن هوا بپرهیزیم.
گرچه حفاظت از محیط زیست یک مسئله ای جهانی است،اما می توان آن را از سطحی کوچک تر آغاز کرد؛ برای مثال حفاظت از محیط خانه، روستا، شهر، رودخانه و دریاچه در برابر آلودگی. البته در این رابطه بیش از هر چیز لازم است نگرش های خود را درباره محیط، مسائل محیطی و حفاظت از محیط زیست ارزیابی کنیم و مورد تجدید نظر قرار دهیم.
پایگاه سرزمین آبی:پرواضح است هوا، لازمه حیات است و نیاز به آن بیش از آب و غذاست. در اهمیت هوا همین بس که آدمی می تواند بدون غذا چند روز یا چند هفته زندگی کند، ولی بدون هوا چند دقیقه بیشتر نمی توان زنده بود. استفاده از هوای پاک و سالم، از جمله حقوق طبیعی انسان هاست.
حال آنکه سوال اینجاست،هنگامی که چندی از شهر و دغدغه های آن دور می شویم و قدم در طبیعت پاک و باصفای روستا می نهیم، دلمان می خواهد همه سلول های بدنمان سلول های تنفسی شوند تا از هوای پاک روستا بهره ببریم.
درختان بلندی که شاخه هایشان را به دنبال وزش آرام نسیم به این سو و آن سو می فرستند، آسمان آبی، صدای خوش جویبارها و رقص گندمزارها در باد، همه نشان از وجود خدایی دارند که تمامی آفرینش را مسخر انسان کرده است.
او هوای پاک را آفرید تا انسان و دیگر موجودات از آن بهره برند و شکرش را به جای آورند.
برهمگان مشخص و مبرهن است،استفاده بهینه از انرژی یعنی انجام کارِ بیشتر و بهتر با مصرف انرژی کمتر. هدفِ بهینه سازی مصرف انرژی جلوگیری از اتلاف آن است. بهینه سازی مصرف انرژی در منزل به آسایش بیشتر ساکنین می انجامد، در کارخانه و دفتر، رضایت بیشتر کارکنان و نتیجتا بهره وری بیشتر نیروی انسانی، و در حمل و نقل، جابجایی مفید مسافر و کالا با هزینه و آلودگیِ محیطیِ کمتری را امکانپذیر می سازد. به طور کلی مصرفِ بهینه از هر منبعی امری هوشمندانه و عقلانی است.
دراین خصوص پایگاه سرزمین آبیدراین یاداشت به نقش شهروندان دربهینه سازی مصرف انرژی پرداخته است.
فرد فرد جامعۀ مصرف کننده نقشی عظیم در بهینه سازی مصرف انرژی دارد. در واقع بدون مشارکت مردم در صرفه جویی در مصرف برق، بنزین، گازوییل، گاز طبیعی و غیره، دیگر تلاش ها به نتیجه مطلوب نمی رسد. مسلما در آینده با بالا رفتن هزینۀ انرژی شاهد تلاش های فردی بیشتری برای استفاده بهینۀ این منابع مشترک در منزل، کار و تفریح خواهیم بود. اما رفع چند مانع ذهنی بر عمق و تاثیر این تلاش ها خواهد افزود.
پر واضح است ،درچند دهه اخیر در تهران طرح های عمرانی بسیاری برای روان تر شدن تردد خودرو ودرکنار آن کمک به کاهش آلودگی هوا اجرا شده است. از این جمله می توان به طرح های بزرگراه سازی، تونل سازی، احداث تقاطع های غیر همسطح، و انتقال مراکز ترافیک زا مثل پمپ بنزین ها به محله ها اشاره کرد.
اما به اعتراف کارشناسان مدیریت ترافیک وضعیت ترافیک خودروها و کیفیت هوا در تهران و دیگر کلان شهرهای ایران هر ساله رو به وخامت دارد.
دراین خصوص پایگاه سرزمین آبیگزارشی آماری از رشد سیاستگذاری های خودرو مدار دولتهای قبل در ایران را برگرفته از مرکز آمارایران دراختیار شما همراهان همیشگی خود قرارمی دهد جهت پی بردن به خطر روز افزون آلودگی در ایران و درکنارآن رشد آلودگی در شهر تهران
اطلاعات تاریخی نشان میدهد که در سال 1355 به ازای هر 202 نفر تنها یک خودرو در کشور موجود بوده است. یعنی تعداد خودروی موجود در کشور به ازای هر هزار نفر فقط پنج دستگاه بوده که این نسبت در سال 1375 به تعداد یک دستگاه به ازای هر 483 نفر یا دو دستگاه به ازای هر هزار نفر رسید.
پرواضح است،مسوولان به این نتیجه رسیده اند که در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه دنیا استفاده از دوچرخه به بخشی از فرهنگ شهرنشینی آنها تبدیل شده است، بنابراین سعی می کنند در تهران اقدامات زیربنایی امکانات و تسهیلات ویژه به منظور استفاده از دوچرخه در نقاط مختلف شهر را فراهم کنند.
دراین یاداشت پایگاه سرزمین آبیقصد دارد به اقدام قابل تحسین شهرداری تهران در گسترش فرهنگ دوچرخه سواری به عنوان یک وسیله نقلیه مناسب و عاملی در جهت کاهش آلودگی هوا،اشاره نماید.
اولین بار که شهرداری تهران به فکر ساخت ایستگاه های دوچرخه یا همان خانه دوچرخه افتاد این طرح بیشتر برای کاهش بار ترافیک و آلودگی هوا بود اما کم کم مسوولان به این باور رسیدند که مردم می توانند دوچرخه سواری کنند و کمتر به وسایل حمل و نقل عمومی متوسل شوند واین حرکت و فرهنگ استفاده از دوچرخه خیلی می تواند به کاهش آلودگی هوا در آینده ای نزدیک کمک کند.
حال آنکه اگر دوچرخه ای ندارید یک راه حل نه چندان سخت و پیچیده برای شما وجود دارد. به سمت اولین ایستگاه دوچرخه تغییر مسیر بدهید.
شاید سوال پیش آید ایستگاه دوچرخه کجاست؟دراین خصوص کانون هواداران آسمان آبی به اطلاع می رساند،نزدیک ایستگاه مترو، پایانه های اتوبوسرانی به ویژه خطوط ویژه، ایستگاه های تاکسی و بازار میوه و تره بار،ایستگاه هایی تعبیه شده که شاید هنوز هم برای بسیاری از مردم غریبه است. کانکس های اغلب شیشه ای که پر از دوچرخه های نو و آماده رکابزنی است و شاید شما هم از کنار آنها رد شده باشید.
پایگاه سرزمین آبی: پر واضح است، برای شما و من «پیشرفت» به این نیست که کولر گازی داشته باشم یا کولر آبی بلکه به این است که خانه ام در تابستان به خودی خود هوای مطبوعی داشته باشد. به این نیست که خودرو سواری کنم یا پیاده روی، بلکه به اینکه در محله ای که زندگی می کنم همه چیز در دسترس باشد. پس برای من ملتی پیشرفته تر است که بتواند به رغم بحران های جهانی در حوزه آب و انرژی و دیگر منابع، با کمترین هزینه کیفیت زندگی خود را بالا نگه دارد. برای دستیابی به این نوع پیشرفت باید از «فناوری های مناسب» بهره برد.
دراین خصوص اشاره می کنم به سخن ریاست جمهوری که درمراسم آیین دهمین دوره جایزه ملی محیطزیست گفتند صدها گناه وجود دارد که یکی از آنها گناه و ظلم به طبیعت است. ما باید به هرکار غلط، زشت و منکر توجه کنیم چرا که آثار آن در زندگی ما نمود پیدا میکند.همانگونه که نسبت به عمل ناصالح توبه میکنیم باید نسبت به ظلم به طبیعت هم توبه کنیم که شامل بازگشت از ظلم به طبیعت، توبه، عمل صالح و جبران است.
مامعتقدیم همانگونه که صنعت ، محیطزیست ما را خراب کرد باید فناوری، آن را اصلاح کند و باید انواع آلودگی را با فناوری حل کنیم.
همانگونه که شما خواننده فهیم در جریان هستید،وقتی که مسافرت میروی و هر جا را برای استراحت انتخاب میکنی با حجمی از زباله روبه رو هستی؟ کنار ساحل از لذت پابرهنه قدم زدن، محرومی وقتی که پای دوستت از برش شیشه شکسته لای ماسهها، ۵ تا بخیه خورده است؟ توی اتوبان شهر، ماشین کناری سطح آسفالت را با سطل زباله اشتباه گرفته و به تذکر تو پوزخندی میزند و بی اعتنا از جلوی چشمانت می گذرد.
چه باید کرد وقتی که نگاهت را سال هاست از جوی شهر میدزدی، اگر شانس داشته باشی و موشی آن میان نترساندت، پشت سدی از زباله، آب جمع شده و زبالههای غوطه ور حالت را به هم میزند؟ حالاکه رسم شده در اعیاد مذهبی مردم به خیابانها میآیند و شیرینی و شربت توزیع میکنند، چه باید کرد تا هزاران هزار لیوان و ظرف یک بار مصرف جلوی پایت نباشد؟
پایگاه سرزمین آبی:بدانید و آگاه باشید، توقع این که مسوولان در پی پاکسازی مدام محیط زیست و شهر و آبادی باشند، دور از منطق و انصاف است. جریمه ریختن غیرقانونی زباله به مکانهای عمومی در شهری مانند تورنتوی کانادا ۳۸۰ دلار است، یعنی دست کم بیش از نیمی از حقوق کارمندان و کارگران ایرانی. این جریمه دقیقا نشان دهنده اهمیت موضوع است. حالاتصور کنید همین جریمه در کشور ما قانون شود، بی شک تحملش را نداریم، اتفاقا تحمل زباله را هم نداریم اما خودمانیم هنوز یاد نگرفتهایم زباله هایمان را تو خیابان، کنار جاده و ... نریزیم. حالاچند سالی است که ریختن زباله از جرایم راهنمایی و رانندگی محسوب میشود.
رئیس دولت تدبیر و امید دیروز در آیین دهمین دوره جایزه ملی محیطزیست اظهاراتی داشت که درخورتحسین و تعمل برانگیزاست.
به گزارشپایگاه سرزمین آبی،آقای روحانی در مراسم گرامیداشت هفته محیط زیست ابرازداشتند،اگر به محیطزیست توجه نشود توسعه پایدار، صنعت، فناوری و سلامتی انسان نمیتواند ادامه یابد. وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه زمان زیادی نیاز است تا بتوانیم تخریبهای گذشته را جبران کنیم، اظهار کرد: مگر میتوان زایندهرود را رها کرد و مگر میتوان رودخانهها، تالابها، دریاچهها و هامونها را به حال خود گذاشت. رهاکردن این مسائل به سلامت و نشاط ما آسیب میزند. رئیسجمهوری با تاکید بر این نکته که بهشت آخرت وصل به بهشت دنیایی است، افزود: به یک معنا میتوان گفت اگر کسی دنیای خودش را جهنم کرد باید در آخرت هم منتظر جهنم باشد و بالعکس. این بهشت و جهنم مربوط به اخلاق و رفتار ما با طبیعت، انسانها و خودمان است. روحانی یادآور شد: بسیاری از روایات ما میگوید که اغلب حوادث تلخ به خاطر گناه است، برخی گیر افتادهاند که این حوادث طبیعی چطور به گناه ارتباط پیدا میکند، معنای آن را وسعت دهید، صدها گناه وجود دارد که یکی از آنها گناه و ظلم به طبیعت است.
آنگونه که شما خواننده گرامی درجریان هستید،جهان امروز دارای شرایطی است که نیازمند توجه هرچه بیشتر به محیط زیست می باشد. توسعه صنعت، گسترش بیش از پیش مواد آلاینده، افزایش جمعیت بشری، ایجاد صنایع جدید و به تبع آن تولید مواد زائد نوظهور، رشد تفکر سرمایه داری، کمبود و گرانی زمین، همه و همه باعث شده تا دامنه آلودگی های زیست محیطی گستره وسیعی از یخ های قطبی تالایه های جوی را دربرگیرد.
اماصحبت پیرامون این مشکلات بسیار است ولی سؤال مهمی که مطرح میشود این است که محیط زیست در کشور ما اولویت چندم مردم است؟ ورسانه جهت تشویق مردم به مشارکت در رفع بحران های زیست محیطی چه نقش می توند ایفانمایدوچقدر می تواندتاثیرگذارباشد.
پرواضح است،مشکلات زیستمحیطی شامل انواع آلودگی هوا، خاک و آب ،تخریب جنگلها، شکار بیرویه و بسیاری از مشکلات دیگری است که در بسیاری از آنها به مرز بحران رسیدهایم.
اما صحبت پیرامون این مشکلات بسیار است که در این یاداشت مجال گلمندی از مسئولین و تاعدم مشارکت مردم در رفع این بحرانها نیست.
دراین یاداشت پایگاه سرزمین آبی، قصد دارد تا راه های افزایش مشارکت مردم در رفع بحرانهای محیط زیستی را ارائه دهد تا باشد این مطلب در راه اعتلای فرهنگ سازی حفاظت از محیط زیست و حوزه زیست محیطی قدمی هرچندکوچک برداشته باشد.
کانون هواداران آسمان آبی معتقداست،هشدار دادن به تنهایی کافی نیست بلکه باید در این زمینه آموزشهای لازم به افراد جامعه داده شود.این آموزشها باید از طریق مسئولان، هنرمندان، ورزشکاران و سایر افراد مقبول در بین مردم به آنها داده شود.
برهمگان مشخص و مبرهن است، مشکلات زیستمحیطی سر به فلک کشیدهاند. وصحبت پیرامون این مشکلات بسیار است .دراین بین پایگاه سرزمین آبی: در این یاداشت قصد دارد4بحران مهم زیست محیطی ایران را معرفی نمایدتا باشد این مطلب اجمالی کمکی هرچندکوچک در راه اعتلای فرهنگ سازی حفاظت از محیط زیست گردد و شاهد مشارکت واقعی مردم در رفع این بحران ها باشیم.
اولین بحران زیست محیطی ایران،بحران آب است.
پایگاه سرزمین آبی:پرواضح است که ، آلودگی هوا از ملموسترین و مشهودترین مشکلات زیستمحیطی در ایران است. مشکلی که علاوه بر تهران بسیاری از شهرهای بزرگ کشور با آن درگیر هستند. بحران آلودگی در تهران برای بسیاری از ما شناخته شده است.
اما شاید شنیدن خبر قرار گرفتن شهرهای اهواز، سنندج و کرمانشاه در شمار آلودهترین شهرهای دنیا صورت خطرناک ماجرا را بهتر نشان دهد بهویژه دانستن اینکه بر اساس ارزیابی سازمان جهانی بهداشت وضعیت آلودگی این شهرها به مراتب از تهران هم بیشتر است. آمارها نشان میدهند که در ایران سالانه 45 هزار نفر در اثر آلودگی هوا میمیرند. دو عامل اصلی در آلودگی هوا در بسیاری از شهرهای کشور نقش دارند،
پایگاه سرزمین آبی:همانگونه که شما خواننده فهیم می دانید،جهان امروز دارای شرایطی است که نیازمند توجه هرچه بیشتر به محیط زیست می باشد. توسعه صنعت، گسترش بیش از پیش مواد آلاینده، افزایش جمعیت بشری، ایجاد صنایع جدید و به تبع آن تولید مواد زائد نوظهور، رشد تفکر سرمایه داری، کمبود و گرانی زمین، همه و همه باعث شده تا دامنه آلودگی های زیست محیطی گستره وسیعی از یخ های قطبی تالایه های جوی را دربرگیرد.
اماصحبت پیرامون این مشکلات بسیار است ولی سؤال مهمی که مطرح میشود این است که محیط زیست در کشور ما اولویت چندم مردم است؟ قوانین و اقدامات بهتنهایی نمیتوانند برای حل مشکلات محیط زیستی کافی باشند بلکه باید در این زمینه از یار سومی به نام مشارکت مردم یاد کرد که میتواند به میزان زیادی از مشکلات زیست محیطی بکاهد.
همانگونه که شما خواننده فهیم می دانید،هر سال روز 15 خرداد در سراسر جهان با عنوان روز جهانی محیط زیست گرامی داشته میشود.
تاریخچه روز جهانی محیط زیست به سال 1972 یعنی 36 سال پیش بر میگردد. در آن سال برای اولین بار، سازمان ملل متحد کنفرانسی را با موضوع انسان و محیط زیست در شهر استکهلم سوئد برگزار کرد.
همزمان با برپایی این کنفرانس مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامهای را تصویب کرد که منجر به تشکیلUNEP ( برنامه محیط زیست سازمان ملل ) شد. هم اکنون 36 سال است که UNEP در سراسر جهان مراسم ویژهای را به مناسبت این روز برگزار مینماید.
مراسم این روز میتواند به اشکال مختلف باشد مثل راهپیماییهای خیابانی ، همایشهای دوچرخه سواری، نمایش ، مسابقات نقاشی و مقاله نویسی در مدارس ، درختکاری ،فعالیتهای مربوط به بازیافت ، پاکسازی و... .
برهمگان مشخص و مبرهن است که در دولت تدبیر و امید،شهر ما دستخوش تغییرات قابل توجهی شده است. دراین راستا و جهت کاهش الودگی هوا،مسئولان اعلام کردهاند بر اساس مصوبات هیات دولت ، موتورسیکلتهای برقی را طی یک برنامه پنج ساله جایگزین موتورسیکلتهای بنزینی خواهند کرد ، البته سازمانها و مؤسسات دولتی نیز باید در جریان جایگزینی محصولات جدید ، خرید موتورسیکلتهای برقی را مد نظر قرار دهند و واحدهای تولیدی نیز به تدریج تولید موتورسیکلتهای برقی را در کنار مدلهای بنزینی قرار دهند تا به صورت پلکانی تولید موتورسیکلتهای بنزینی کاهش و مدلهایهای برقی آن افزایش یابد.
پس از این تصمیم شرکت ژاپنی تراموتور - سازنده خودروهای الکتریکی سازگار با محیط زیست اعلام آمادگی کرد که با همکاری یک شرکت توزیع کننده ایرانی ، محصولات خود را در ایران به فروش خواهد رساند.
این توافق میان شرکت تراموتور و یک شرکت ایرانی به مدت 5 سال منعقد شده است.
پایگاه سرزمین آبی:پرواضح است،عامل اصلی آلایندگی هوای شهرها، وسایل نقلیه هستند و مطالعات دقیقتر ثابت کرده که موتورسیکلتها در بین وسایل نقلیه، متهم شماره یک هستند و شش تا هشت برابر خودروها در آلودگی هوا نقش دارند.
دراین بین،کارشناسان معتقدند در شرایطی که طبقه ضعیف جامعه، توان خرید موتورسیکلتهای برقی را به دلیل قیمت بالای آنها نخواهند داشت، شهرداریهای کلانشهرها باید در این رابطه ورود پیدا کرده و موتورسیکلت برقی را با سوبسید در اختیار شهروندان قرار دهند و در مقابل آن، برق مورد نیاز برای موتورسیکلتها را در ایستگاههای شارژ گرانتر بفروشد و ما به التفاوت قیمت برق را از وزارت نیرو پس بگیرند.
درادامه بایستی خاطرنشان نمود طبق نظریه کارشناسان خبره شهرداری تهران، مزیت این روش این خواهد بود که راکب موتورسیکلت در نهایت قیمت واقعی وسیله خریداری شده خود را میپردازد اما در زمان طولانی تر و به این ترتیب به نقدینگی او فشار وارد نمیشود و از طرفی دیگر شهرداری نیز سرمایه گذاری خود را پس میگیرد.
پایگاه سرزمین آبی : بدون شک کشورهای موفق و پیشرفته ، بالا بردن سطح آگاهی های عمومی در زمینه مصرف بهینه انرژی را مهمترین عامل به وجود آورنده عزم همگانی در کاهش مصرف انرژی دانسته اند و استفاده از رسانه های عمومی از قبیل رادیو، تلویزیون و روزنامه ها را به عنوان ابزارهای بسیار کارآمد در این زمینه ذکر کرده اند. اغراق نیست اگر بگوییم اولین و مهمترین گام درباره بهینه سازی مصرف انرژی در کشور بالا بردن سطح آگاهی های مردم و فرهنگ سازی است. بر این اساس ، با توجه به نقش و اهمیت این موضوع تلاش شده است ، پیشنهادها و راهکارهای مناسبی که با اجرای آنها بتوان اصول مصرف و فرهنگ بهینه سازی و بهره وری انرژی را در جامعه ایرانی نهادینه کرد، ذکر شود.
اهم این پیشنهادهاعبارتند از:
مراسم گرامیداشت مقام محیطبان در حرم مطهر امامخمینی(ره) برگزار شد و آیتا... سیدحسن خمینی توصیههایی به همه بویژه اقشاری کرد که در ارتباط مستقیم با حفظ محیط زیست هستند.
به گزارش پایگاه سرزمین آبی،یادگار امام با بیاناینکه سهمکشورهای توسعهیافته در تخریب محیطزیست چند برابر سایر کشورهاست، تاکید کرد: دست اندرکاران مجموعه محیط زیست سردمداران آشتی انسان و طبیعت هستند.وی با اشاره به تعبیر «عقل سالم در بدن سالم» اظهار کرد: اگر در مقیاس بزرگتری به این جمله توجه کنیم، انسان سالم در محیطزیست سالم میتواند زندگی کند؛ همانگونه که وقتی بدن سالم نباشد عقل نیز سلامت خود را از دست میدهد، انسان بدون محیط زیست سالم حیات، نشاط و پویایی خود را از دست میدهد. سیدحسن خمینی با بیان اینکه پس از انقلاب صنعتی و پیشرفت فزاینده بشریت، طبیعت به استثمار کشیده شد، تاکید کرد: اندیشمندان از ابتدا نسبت به وضعیت فعلی هشدار داده بودند و از ابتدا آن را پیشبینی میکردند.
رسالت پایگاه سرزمین آبی : شهر ما در دولت کنونی دستخوش تغییرات قابل توجهی شده است. روزهای آلوده و پرغبار به لطف ایزد منان رو به کاهش گذاشته و این روزها بیشتر شاهد تابش پرتو خورشید امید هستیم. حالا آسمان را بیش از پیش آبی می بینم و و کوههای استوار شمالی را زیباتر و استوارتر از پیش. حالا شاید در برهه ای از زمان باشیم که ثبتش برای آیندگان وظیفه ما باشد. بدون منظور پایگاه سرزمین آبی،شهریورماه 94 بانیت همزمانی فعالیت با ولادت بابرکت حضرت امام رضا(ع) فعالیت خودرا آغاز نموده وبر مبنای مسئولیت اجتماعی خود برای حفاظت از محیط زیست و آموزش و فرهنگ سازی فضای مجازی ،پایگاه سرزمین آبی را افتتاح نمود تا در راه اعتلاء فرهنگ سازی حفاظت از محیط زیست پیرامون ضمن معرفی یاداشت ها و تحقیقات خود در خصوص فرهنگ سازی رفع بحران های زیست محیطی قدمی هرچند کوچک خودبرداریم قراراست به حول و قوه الهی وبه استعانت از کرامت امام رئوف (ع) تا سال1404(ایران 1404)درحوزه گسترش فرهنگ سازی کاهش آلودگی های زیست محیطی فعالیت نماید / ماراهمراهی کنید .به امید سرزمینی پاک و زیبا .http://blueland.blog.ir/ |
پیام هفته: .چرا با دستان خودهوا را آلوده می کنیم برهمگان مشخص و مبرهن است،خداوند، آفرینش انسان را به گونه ای قرار داده که برای زیستن، به تمامی آفریده های او نیاز دارد. از جمله این آفریده ها، هوای پاک و نیاز انسان به آن است تا بدین وسیله به حیات خود ادامه دهد. اما این انسان چندان امانت دار خوبی برای نعمت خدادای خود نبوده است و هوا این نعمت الهی را به بدترین شکل ممکن استفاده و ازآن بهره می برد. درتکمیل مقدمه عنوان شده بایستی اذعان نمود،هنگامی که چندی از شهر و دغدغه های آن دور می شویم و قدم در طبیعت پاک و باصفای روستا می نهیم، دلمان می خواهد همه سلول های بدنمان سلول های تنفسی شوند تا از هوای پاک روستا بهره ببریم. درختان بلندی که شاخه هایشان را به دنبال وزش آرام نسیم به این سو و آن سو می فرستند، آسمان آبی، صدای خوش جویبارها و رقص گندمزارها در باد، همه نشان از وجود خدایی دارند که تمامی آفرینش را مسخر انسان کرده است. او هوای پاک را آفرید تا انسان و دیگر موجودات از آن بهره برند و شکرش را به جای آورند. اما آیا از خود پرسیده ایم اگر آفرینش این همه دقیق نبود و هوای پاک برای تنفس موجودات آفریده نمی شد، چه پیش می آمد؟ پس چرا با دستان خود هوای پاک را آلوده کنیم و از نعمت خداوند استفاده بهینه نکنیم. دراین خصوص کارشناسان معتقداند،بسیاری از موارد محیطزیستی در کشور ما نگرانکننده هستند. از نمونههای وضعیت بحرانی در کشور میتوان به کمبود آب، فرسایش خاک، کاهش تنوع زیستی و افزایش آلودگی هوا اشاره کرد که نشاندهنده اهمیت ندادن شهروندان فلات ایران به مسائل زیستمحیطی است.و دلیل اصلی این عدم توجه این است که ابزار دانایی برای مردم در این زمینه فراهم نشده است. هنوز خوب متوجه نیستیم که چرا باید به محیط زیست اهمیت داد. حال آنکه اکثر کارشناسان ابرازداشته اند دررفع بحرانهای محیط زیستی مشارکت مردمی بسیار مهم است به شرطی که این مشارکت در حد ژست و دکور نباشد و مشارکت واقعی باشد. و هر جایی که مردم بهطور واقعی وارد عرصه شدند و مدیریت یک منطقه بحرانخیز را برعهده گرفتند شاهد دستاوردهای خوبی در آنجا بودیم..... درپایان و به نظر نگارنده : مدیرپایگاه سرزمین آبی"مهدی حیدرپور" استفاده از وسایل نقلیه عمومی، مترو و دوچرخه، انتقال و ساخت کارخانه ها و پالایشگاه ها به خارج از شهرها، تهیه بنزین با فرمولی که بهتر بسوزد و کمتر آلودگی ایجاد کند، کاشت درختان و ایجاد فضای سبز در شهرها، حفظ و احیای جنگل ها، استفاده از سوخت گاز طبیعی و انرژی هسته ای، سرپوشیده کردن فاضلاب ها برای متصاعد نشدن گازهای ناشی از تجزیه آنها در برابر خورشید، دفع و نابود کردن صحیح زباله ها به ویژه زباله های بیمارستانی و...، از جمله اقداماتی است که با انجام آنها می توان از آلودگی هوا جلوگیری کرد. بیائید برای بهبودزندگی و سلامت خود و آیندگان خود قدمی هرچندکوچک برداریم.. |